Pisanie pracy dyplomowej może być zniechęcającym zadaniem. Jednak znajomość kilku podstawowych zasad pisania pracy dyplomowej może sprawić, że to wyzwanie będzie o wiele łatwiejsze do wykonania.

Zazwyczaj, zanim praca dyplomowa może być napisana, należy przeprowadzić wiele badań na temat pracy. Jeśli jest to praca z literatury lub sztuki, to ten krok zazwyczaj obejmuje czytanie lub oglądanie dzieł, jak również prace innych, którzy pisali na temat tych samych dzieł. Następnie będziesz musiał wyrobić sobie własne zdanie na dany temat i omówić swoje pomysły w pracy dyplomowej, jednocześnie powołując się na teksty i opinie innych. Jeśli jednak piszesz pracę magisterską z matematyki lub nauk ścisłych, wtedy twoje badania zazwyczaj obejmują przeprowadzanie eksperymentów, a także badanie wyników tych, którzy studiowali w tej samej dziedzinie.

Po zakończeniu badań, nadchodzi czas na napisanie pracy. Praca dyplomowa składa się zazwyczaj z trzech podstawowych części: wstępu, rozwinięcia i zakończenia.

Jak podzielić pracę dyplomową

We wstępie należy ustalić temat pracy, podając krótki opis ogólnego tematu; należy przedstawić czytelnikowi punkty, o których zamierza się mówić. Zazwyczaj wstęp nie powinien być dłuższy niż jeden akapit. Na końcu tego wstępu należy podsumować swój wywód w jednym lub dwóch zdaniach; jest to tzw. teza. Teza może być stwierdzeniem dotyczącym Twojej opinii o dziele literackim lub filmowym, może też podsumowywać Twoją hipotezę, w zależności od tematu pracy.

Po wstępie następuje część główna pracy, w której rozwijasz swoją argumentację, używając konkretnych przykładów i cytatów z innych źródeł. Należy pamiętać o logicznej strukturze tej części, w której jasno przedstawiamy czytelnikowi swoje pomysły. Szczególnie długa praca dyplomowa będzie zazwyczaj podzielona na rozdziały. W zależności od tematu, rozdziały te mogą zawierać przegląd istniejącej literatury na dany temat lub dawać czytelnikowi wgląd w twoje hipotezy i metody, szczegółowo opisując twoje badania.

Ciało pracy powinno prowadzić do logicznego zakończenia, w którym w ostatnim akapicie podsumowujemy główne punkty pracy. Czasami, w dłuższych pracach, konkluzja jest zawarta w rozdziale podsumowującym, który podsumowuje twoje pomysły i oferuje sugestie dla przyszłych badań.

Kiedy pierwszy szkic pracy dyplomowej jest już napisany, nadszedł czas, aby przejrzeć i zredagować swoją pracę. Upewnij się, że materiał płynie gładko i jest logicznie zorganizowany i spójny. Nie zapomnij również o podstawach. Upewnij się, że Twoja praca dyplomowa jest zgodna z wybranym przez Ciebie sposobem formatowania i cytowania, takim jak APA, MLA, Chicago, itd. Jeśli Twoja praca lub praca dyplomowa zawiera ryciny lub tabele, upewnij się, że są one prawidłowo przywołane w tekście. Upewnij się również, że mają one podpisy (zwykle nad tabelą i pod rysunkiem); podpisy powinny jasno i zwięźle opisywać rysunek, aby czytelnik mógł zrozumieć pełne znaczenie tego, co jest pokazane.

Krok 1: Zrozum dokładnie, czym jest praca dyplomowa

Prawdopodobnie brzmi to jak oczywistość, ale zbyt często studenci przychodzą do nas po pomoc w badaniach, a podstawowym problemem jest to, że nie rozumieją, czym właściwie jest praca dyplomowa (lub praca magisterska).

Czym więc jest praca dyplomowa?

Najprościej rzecz ujmując, praca dyplomowa jest formalnym opracowaniem, odzwierciedlającym standardowy proces badawczy. Ale co to jest standardowy proces badawczy, pytasz? Proces badawczy składa się z 4 kluczowych kroków:

  • zadać bardzo konkretne, dobrze sformułowane pytanie (temat badawczy),
  • sprawdź, co inni badacze powiedzieli na ten temat (i czy już odpowiedzieli na to pytanie),
  • jeśli nie odpowiedzieli na nie w wystarczający sposób, zrób własne zbieranie i analizę danych w sposób naukowo rygorystyczny,
  • odpowiedz na swoje pierwotne pytanie (pytania) w oparciu o wyniki analizy.

Krótko mówiąc, proces badawczy polega po prostu na zadawaniu pytań i odpowiadaniu na nie w systematyczny sposób. Prawdopodobnie brzmi to dość oczywisto, ale ludzie często myślą, że przeprowadzili „badania”, podczas gdy w rzeczywistości to, co zrobili, to:

  • zaczęli od niejasnego, słabo sformułowanego pytania,
  • nie poświęcili czasu na sprawdzenie, jakie badania zostały już przeprowadzone w odniesieniu do tego pytania,
  • zebrali dane i opinie, które potwierdzają jego przeczucia i podjął się słabej analizy,
  • wyciągnęli chwiejny wniosek, oparty na tej analizie.

Kluczowym wnioskiem jest to, że rozprawa (lub praca dyplomowa) jest formalnym dziełem badawczym, odzwierciedlającym proces badawczy. Nie jest to artykuł opiniotwórczy, ani miejsce, w którym można forsować swój program lub próbować przekonać kogoś do swojego stanowiska. Pisanie dobrej pracy dyplomowej polega na zadaniu pytania i systematycznym, rygorystycznym podejściu do odpowiedzi na nie. Jeśli to rozumiesz i czujesz się komfortowo, zostawiając swoje opinie lub z góry założone pomysły za drzwiami, to już jesteś na dobrym początku!

Krok 2: Znajdź unikalny, wartościowy temat badawczy

Jak widzieliśmy, pierwszym krokiem w procesie badawczym jest zadanie konkretnego, dobrze sformułowanego pytania. Innymi słowy, musisz znaleźć temat badawczy, który zadaje konkretne pytanie lub zestaw pytań (są to tzw. pytania badawcze). Brzmi dość łatwo, prawda? Wszystko, co musisz zrobić, to zidentyfikować pytanie lub dwa i masz zwycięski temat badawczy. No, nie do końca…

Dobry temat pracy dyplomowej lub magisterskiej ma kilka ważnych cech. Konkretnie, solidny temat badawczy powinien być:

  • jasny,
  • unikalny,
  • ważny.

Przyjrzyjmy się bliżej tym cechom:

Atrybut #1: Przejrzysty

Twój temat badawczy musi jasno określać, co zamierzasz badać, czego chcesz się dowiedzieć i w jakim kontekście. Nie powinno być żadnej dwuznaczności lub niejasności na temat tego, co będziesz badać.

Oto przykład jasno sformułowanego tematu badawczego:

Analiza opartych na konsumentach czynników wpływających na zaufanie organizacyjne w brytyjskich tanich internetowych firmach pośrednictwa kapitałowego.

Jacek Białas

Jak widać w przykładzie, jest krystalicznie jasne, co będzie analizowane (czynniki wpływające na zaufanie organizacyjne), wśród kogo (konsumenci) i w jakim kontekście (brytyjskie tanie firmy pośrednictwa kapitałowego, z siedzibą online).

Atrybut nr 2: Unikalność

Twoje badania powinny zadawać pytanie(a), które nie zostało zadane wcześniej, lub które nie zostało zadane w określonym kontekście (na przykład, w określonym kraju lub branży).

Na przykład, trzymając się tematu zaufania organizacyjnego powyżej, jest całkiem prawdopodobne, że czynniki zaufania organizacyjnego w Wielkiej Brytanii były badane wcześniej, ale kontekst (internetowe tanie domy maklerskie) może uczynić to badanie wyjątkowym. Dlatego też kontekst czyni to badanie oryginalnym.

Jedno zastrzeżenie przy używaniu kontekstu jako podstawy oryginalności – musisz mieć dobry powód, aby podejrzewać, że twoje ustalenia w tym kontekście mogą być inne niż istniejące badania – w przeciwnym razie nie ma powodu, aby uzasadniać prowadzenie badań w tym zakresie.

Atrybut nr 3: Ważność

Samo zadanie unikalnego lub oryginalnego pytania nie wystarczy – pytanie musi tworzyć wartość. Innymi słowy, pomyślna odpowiedź na pytania badawcze powinna wnieść jakąś wartość do dziedziny badań lub branży. Nie można badać czegoś tylko po to, by zaspokoić swoją ciekawość. Musi ono wnieść jakiś wkład do badań lub przemysłu.

Na przykład, badanie czynników wpływających na zaufanie konsumentów stworzyłoby wartość, umożliwiając firmom dostosowanie swoich działań i marketingu w taki sposób, aby wykorzystać czynniki, które promują zaufanie. Innymi słowy, przyniosłoby to wyraźne korzyści dla przemysłu.

Krok 3: Napisz przekonującą propozycję badań


Po przypięciu wysokiej jakości tematu badawczego, następnym krokiem jest przekonanie uniwersytetu, aby pozwolił Ci go zbadać. Bez względu na to, jak świetny jest Twój temat, musi on uzyskać pieczęć uczelni, zanim będziesz mógł ruszyć do przodu ze swoimi badaniami. Propozycja badań jest narzędziem, którego będziesz używał do tego zadania.

Więc, co jest w propozycji badawczej?

Głównym „zadaniem” propozycji badawczej jest przekonanie uczelni, doradcy lub komisji, że Twój temat badawczy jest warty zatwierdzenia. Ale przekonać ich do czego? Cóż, to się różni w zależności od uczelni, ale ogólnie rzecz biorąc, chcą zobaczyć, że:

Masz jasno wyartykułowany, unikalny i ważny temat (to może brzmieć znajomo…)
Zrobiłeś wstępne czytanie istniejącej literatury związanej z tematem (tj. przegląd literatury)
Masz wstępny plan, w jaki sposób będziesz zbierać dane i analizować je (tj. metodologię).
Na etapie składania wniosku, nie oczekuje się (ogólnie), że dokonałeś obszernego przeglądu istniejącej literatury, ale będziesz musiał wykazać, że zrobiłeś wystarczająco dużo czytania, aby zidentyfikować wyraźną lukę dla oryginalnych (unikalnych) badań. Podobnie, generalnie nie oczekują, że masz solidną jak skała metodologię badawczą, ale powinieneś mieć pomysł, czy będziesz podejmować analizy jakościowe lub ilościowe, i jak będziesz zbierać dane (omówimy to bardziej szczegółowo później).

Krótko mówiąc – nie należy się stresować, że każdy szczegół badania będzie dokładnie przemyślany na etapie składania wniosku – będzie się to rozwijać w miarę postępu badań. Musisz jednak pokazać, że „odrobiłeś pracę domową” i że Twoje badania zasługują na aprobatę.

Krok 4: Przygotuj mocny rozdział wprowadzający

Kiedy Twoja propozycja zostanie zatwierdzona, czas zabrać się za pisanie właściwej pracy dyplomowej lub magisterskiej! Dobra wiadomość jest taka, że jeśli poświęciłeś czas na przygotowanie wysokiej jakości propozycji, masz już przewagę nad pierwszymi trzema rozdziałami – wstępem, przeglądem literatury i metodologią – ponieważ możesz wykorzystać swoją propozycję jako podstawę do ich napisania.

Przydatna wskazówka – nasz darmowy szablon pracy dyplomowej to świetny sposób na przyspieszenie procesu pisania pracy.

O co chodzi w rozdziale wprowadzającym?

Celem rozdziału wprowadzającego jest stworzenie sceny dla Twoich badań (ośmielę się powiedzieć, wprowadzenie…) tak, aby czytelnik zrozumiał, co będziesz badał i dlaczego jest to ważne. Innymi słowy, obejmuje on ten sam grunt, co propozycja badań, uzasadniając temat badań.

Co wchodzi w skład rozdziału wprowadzającego?

Może się to nieco różnić w zależności od uczelni i stopnia naukowego, ale generalnie rozdział wprowadzający będzie zawierał następujące elementy:

  • krótkie tło badania, wyjaśniające ogólny obszar badań,
  • stwierdzenie problemu, wyjaśniające, jaki jest problem z obecnym stanem badań (innymi słowy, gdzie istnieje luka w wiedzy),
  • pytania badawcze – innymi słowy, konkretne pytania, na które badanie będzie poszukiwało odpowiedzi (w oparciu o lukę w wiedzy),
  • znaczenie badania – innymi słowy, dlaczego jest ono ważne i w jaki sposób jego wyniki będą przydatne dla świata.

Jak widać, chodzi tu o wyjaśnienie „co” i „dlaczego” badania (w przeciwieństwie do „jak”). Tak więc, rozdział wprowadzający jest w zasadzie sprzedawcą Twoich badań, „sprzedającym” je czytelnikowi po raz pierwszy i (miejmy nadzieję) zachęcającym go do czytania dalej.

Krok 5: Dokonaj dogłębnego przeglądu literatury


Jak już wspomniałam, w kroku 2 i 3 należy dokonać wstępnego przeglądu literatury, aby znaleźć lukę w badaniach i przygotować przekonującą propozycję badań – ale to tylko zarysowanie powierzchni. Po przejściu do etapu przeglądu literatury w pracy dyplomowej lub magisterskiej, należy znacznie bardziej zagłębić się w istniejące badania i napisać obszerny rozdział poświęcony przeglądowi literatury.

O co chodzi w przeglądzie literatury?

Istnieją dwa główne etapy przeglądu literatury:

Przegląd literatury Krok 1: Czytanie

Pierwszy etap polega na zagłębieniu się w istniejącą literaturę (artykuły w czasopismach, rozdziały w podręcznikach, raporty branżowe itp.), aby uzyskać dogłębne zrozumienie obecnego stanu badań dotyczących Twojego tematu. Nie musisz czytać każdego artykułu z osobna, ale musisz mieć pewność, że przejrzysz całą literaturę związaną z Twoimi głównymi pytaniami badawczymi i stworzysz obszerny katalog tej literatury, który wykorzystasz w następnym kroku.

Czytanie i przyswajanie całej odnośnej literatury jest procesem czasochłonnym i wymagającym intelektualnie. Wielu studentów nie docenia tego, jak wiele pracy wymaga ten etap, dlatego planując swoje badania, należy przeznaczyć na to odpowiednią ilość czasu.

Przegląd literatury Krok 2: Napisanie rozdziału

Po zapoznaniu się z literaturą i przetrawieniu jej, należy napisać rozdział poświęcony przeglądowi literatury. Wielu studentów popełnia błąd, myśląc, że rozdział poświęcony przeglądowi literatury jest po prostu podsumowaniem tego, co powiedzieli inni badacze. Choć po części jest to prawda, przegląd literatury to coś więcej niż tylko streszczenie. Aby napisać dobry rozdział o przeglądzie literatury, trzeba osiągnąć co najmniej 3 rzeczy:

  • Należy dokonać syntezy istniejących badań, a nie tylko je podsumować. Innymi słowy, trzeba pokazać, jak różne fragmenty teorii pasują do siebie, co jest uzgodnione przez badaczy, a co nie.
  • Należy podkreślić lukę w badaniach, którą nasze badania mają wypełnić. Innymi słowy, musisz zarysować problem, aby Twój temat badawczy mógł dostarczyć rozwiązania.
  • Należy wykorzystać istniejące badania do określenia metodologii i podejścia do własnego projektu badawczego. Na przykład, możesz wykorzystać pytania lub skale Likerta z poprzednich badań w projekcie własnej ankiety.
  • Jak widzisz, dobry przegląd literatury to coś więcej niż tylko podsumowanie opublikowanych badań. To fundament, na którym buduje się Twoje własne badania, dlatego zasługuje na dużo uwagi i miłości. Poświęć czas na stworzenie kompleksowego przeglądu literatury o odpowiedniej strukturze.

Krok 6: Przeprowadzenie własnych badań

Po zakończeniu przeglądu literatury i uzyskaniu solidnej wiedzy na temat istniejących badań, nadszedł czas na przeprowadzenie własnych badań (wreszcie!). Badania te będą zaprojektowane specjalnie po to, abyś mógł znaleźć odpowiedzi na swoje unikalne pytanie badawcze.

Istnieją dwa kroki – zaprojektowanie strategii badawczej i jej realizacja:

1 – Zaprojektuj swoją strategię badawczą

Pierwszym krokiem jest zaprojektowanie strategii badawczej i opracowanie rozdziału dotyczącego metodologii. Nie będę się tutaj zagłębiać w techniczne aspekty rozdziału metodologicznego, ale najprościej mówiąc, ten rozdział dotyczy wyjaśnienia „jak” Twoich badań. Jeśli pamiętasz, rozdziały wstęp i przegląd literatury omówiły „co” i „dlaczego”, więc ma sens, że następnym punktem do omówienia jest „jak” – o tym właśnie jest rozdział metodologiczny.

W tym rozdziale będziesz musiał podjąć konkretne decyzje dotyczące projektu badań. Obejmuje to takie rzeczy jak:

  • Twoja filozofia badawcza (np. pozytywizm lub interpretatywizm),
  • Ogólna metodologia (np. metody jakościowe, ilościowe lub mieszane),
  • Strategia zbierania danych (np. wywiady, grupy fokusowe, ankiety),
  • Strategia analizy danych (np. analiza treści, analiza korelacji, analiza regresji),
  • Jeśli te słowa zawróciły Ci w głowie, nie martw się! Wyjaśnimy je prostym językiem w innych wpisach. Nie jest konieczne, abyś rozumiał zawiłości projektowania badań (jeszcze!). Najważniejsze jest to, że będziesz musiał podjąć decyzję o tym, jak zaprojektować własne badania, i będziesz musiał opisać (i uzasadnić) swoje decyzje w swoim rozdziale metodologicznym.

2 – Realizacja: Zbierz i przeanalizuj dane

Po opracowaniu projektu badania należy wprowadzić go w życie i rozpocząć zbieranie danych. Może to oznaczać przeprowadzenie wywiadów, ankiety online lub innej metody zbierania danych. Zbieranie danych może zająć sporo czasu (zwłaszcza jeśli przeprowadzasz wywiady w cztery oczy), więc pamiętaj, by uwzględnić w planie projektu odpowiednią ilość czasu na ten cel. Często zdarza się, że nie wszystko idzie w 100% zgodnie z planem (np. nie otrzymujesz tylu odpowiedzi na ankietę, na ile liczyłeś), więc uwzględnij w swoim budżecie trochę dodatkowego czasu na ten cel.

Kiedy już zbierzesz dane, będziesz musiał je trochę przygotować, zanim będziesz mógł zatopić zęby w analizie. Na przykład:

  • Jeśli przeprowadzasz wywiady lub grupy fokusowe, będziesz musiał przepisać dane audio na tekst (tj. dokument Worda).
  • Jeśli zbierasz dane z ankiet ilościowych, musisz oczyścić dane i przygotować je do odpowiedniego formatu dla dowolnego oprogramowania analitycznego (np. SPSS, R lub STATA).
  • Po zakończeniu przygotowania danych, podejmiesz się analizy, używając technik, które opisałeś w swojej metodologii. W zależności od tego, co znajdziesz w swojej analizie, możesz również przeprowadzić dodatkowe formy analizy, których nie planowałeś. Na przykład, możesz zauważyć w danych coś, co rodzi nowe pytania lub co wymaga wyjaśnienia w dalszej analizie.

Typ(y) analizy, które zastosujesz, zależą całkowicie od charakteru badań i pytań badawczych. Na przykład:

  • Jeśli Twoje badania mają charakter eksploracyjny, często będziesz korzystać z technik analizy jakościowej.
  • Jeśli badania mają charakter potwierdzający, często stosuje się techniki analizy ilościowej.
  • Jeśli badania łączą w sobie oba te elementy, można zastosować podejście oparte na metodach mieszanych.
  • Jeśli te słowa zawróciły Ci w głowie, nie martw się! Wyjaśnimy te koncepcje i techniki w innych postach. Kluczowym wnioskiem jest po prostu to, że nie ma „jednego rozmiaru dla wszystkich” w zakresie projektowania badań i metodologii – wszystko zależy od tematu, pytań badawczych i danych. Nie zdziw się więc, jeśli koledzy z Twojego badania zastosują zupełnie inne podejście niż Ty.

Krok 7: Zaprezentuj swoje wnioski

Po zakończeniu analizy nadszedł czas na zaprezentowanie wyników (nareszcie!). W rozprawie doktorskiej lub habilitacyjnej, zazwyczaj prezentujesz swoje wnioski w dwóch rozdziałach – rozdziale z wynikami i rozdziale z dyskusją.

Jaka jest różnica między rozdziałem poświęconym wynikom a rozdziałem poświęconym dyskusji?

Choć te dwa rozdziały są do siebie podobne, rozdział wyników zazwyczaj po prostu przedstawia przetworzone dane w sposób schludny i przejrzysty, bez ich interpretacji, podczas gdy rozdział dyskusji wyjaśnia historię, którą opowiadają dane – innymi słowy, przedstawia Twoją interpretację wyników.

Na przykład, jeśli badałeś czynniki wpływające na zaufanie konsumentów, mogłeś zastosować podejście ilościowe, aby zidentyfikować związek między potencjalnymi czynnikami (np. postrzeganą uczciwością i kompetencjami organizacji) a zaufaniem konsumentów. W tym przypadku:

  • Twój rozdział o wynikach prezentowałby jedynie wyniki testów statystycznych. Na przykład, wyniki korelacji lub różnice między grupami. Innymi słowy, przetworzone liczby.
  • W rozdziale dyskusyjnym wyjaśniono by, co te liczby oznaczają w odniesieniu do pytania (pytań) badawczych. Na przykład, czynnik 1 ma słaby związek z zaufaniem konsumentów, podczas gdy czynnik 2 ma silny związek.
  • W zależności od uczelni i stopnia naukowego, te dwa rozdziały (wyniki i dyskusja) są czasami łączone w jeden, więc upewnij się, że sprawdzisz w swojej instytucji, jakie są ich preferencje. Niezależnie od struktury rozdziału, w tej części chodzi o przedstawienie wyników badań w jasny, łatwy do zrozumienia sposób.

Co ważne, dyskusja w tym miejscu musi być powiązana z pytaniami badawczymi (które zostały przedstawione we wstępie lub w rozdziale poświęconym przeglądowi literatury). Innymi słowy, musi odpowiadać na kluczowe pytania, które zadałeś (lub przynajmniej próbować na nie odpowiedzieć).

Na przykład, jeśli spojrzymy na przykładowy temat badawczy:

  • Analiza opartych na konsumentach czynników wpływających na zaufanie organizacyjne w brytyjskich tanich internetowych firmach pośrednictwa kapitałowego.
  • W tym przypadku, w części dyskusyjnej wyraźnie zaznaczono by, które czynniki wydają się mieć znaczący wpływ na zaufanie organizacyjne. W ten sposób odpowiadają na pytanie nadrzędne i realizują cel badania.

Krok 8: Krok końcowy


Wyciągnij wnioski i omów implikacje
Ostatnim, ale nie mniej ważnym krokiem jest podsumowanie badań w rozdziale podsumowującym. W tym rozdziale przedstawisz wyniki swoich badań, podkreślając kluczowe wnioski z badań i wyjaśniając, jakie są ich konsekwencje.

Czym dokładnie są kluczowe wnioski? Kluczowe wnioski to te, które bezpośrednio odnoszą się do pierwotnych pytań badawczych i ogólnych celów badania (omówionych w rozdziale wprowadzającym). Implikacje natomiast wyjaśniają, co wyniki badań oznaczają dla przemysłu lub dla badań w danej dziedzinie.

Trzymając się przykładu z tematem zaufania konsumentów, konkluzja może wyglądać mniej więcej tak:

Kluczowe wnioski

Celem tego badania było określenie, jakie czynniki wpływają na zaufanie konsumentów do brytyjskich tanich internetowych firm pośrednictwa kapitałowego. Wyniki sugerują, że następujące czynniki mają duży wpływ na zaufanie konsumentów:

  • Czynnik X,
  • Czynnik Y,
  • Czynnik Z.


Podczas gdy następujące czynniki mają bardzo ograniczony wpływ na zaufanie konsumentów:

  • Czynnik E,
  • Czynnik H.

Warto zauważyć, że w grupach wiekowych 25-30 lat czynnik E miał wyraźnie większy wpływ, co można wyjaśnić…

Implikacje

Wyniki badań mają godne uwagi implikacje dla brytyjskich tanich brokerów kapitałowych online. W szczególności:

  • Duży wpływ czynników X i Y sugeruje, że brokerzy muszą rozważyć….
  • Ograniczony wpływ czynnika E sugeruje, że brokerzy muszą…

Jak widać, rozdział podsumowujący to przede wszystkim wyjaśnienie „co” (co badanie wykazało) i „co z tego?”. (co te wyniki oznaczają dla branży lub badań). W ten sposób badanie zatacza pełne koło i zamyka dokument.

Podsumujmy – jak napisać rozprawkę lub pracę dyplomową

Nadal jesteś ze mną? Imponujące! Wiem, że ten post był długi, ale mam nadzieję, że nauczyłeś się czegoś lub dwóch o tym, jak napisać rozprawę lub pracę dyplomową i jesteś teraz lepiej przygotowany do rozpoczęcia własnych badań.

Podsumowując, 8 kroków do napisania dobrej pracy dyplomowej (lub magisterskiej) jest następujących:

  • Zrozum, czym jest rozprawa (lub praca dyplomowa) – projektem badawczym, który podąża za procesem badawczym.
  • Znalezienie unikalnego (oryginalnego) i ważnego tematu badawczego.
  • Przygotować przekonującą propozycję badawczą pracy dyplomowej lub magisterskiej.
  • Napisać jasny, przekonujący rozdział wprowadzający.
  • Dokonać dokładnego przeglądu istniejących badań i sporządzić przegląd literatury.
  • Przeprowadzenie własnych badań.
  • Przedstaw i zinterpretuj swoje wyniki.
  • Wyciągnij wnioski i omów implikacje.
  • Kiedy już uporasz się z podstawowymi rozdziałami, zazwyczaj pozostaje tylko streszczenie, lista referencyjna i załączniki. Jak zawsze, pamiętaj, aby sprawdzić na swojej uczelni, czy ma ona jakieś dodatkowe wymagania co do struktury lub zawartości.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *