Bliżej studentów

Formatowanie pracy APA7

APA7 styl cytowania

APA7, czyli siódma edycja stylu American Psychological Association, to najnowszy standard formatowania prac naukowych. Ten przewodnik przedstawi kluczowe zasady APA7, które każdy student i naukowiec powinien znać.

Główne zmiany w APA7

Standard wprowadza kilka istotnych zmian w porównaniu do poprzedniej wersji:

  • uproszczenie zasad cytowania wielu autorów,
  • większa elastyczność w wyborze czcionek,
  • zmodyfikowane formatowanie nagłówków.

Cytowanie autorów w APA7

Nowe zasady cytowania w APA7 są następujące:

  • dla jednego lub dwóch autorów: (Kowalski & Nowak, 2020),
  • dla trzech lub więcej autorów: (Kowalski et al., 2020).

Formatowanie tekstu w APA7

Czcionka i marginesy

APA7 dopuszcza większą elastyczność w wyborze czcionek:

  • Times New Roman 12 pt,
  • Arial 11 pt,
  • Calibri 11 pt.

Marginesy powinny wynosić 1 cal (2,54 cm) ze wszystkich stron.

Interlinia i wyrównanie tekstu

  • podwójna interlinia w całym dokumencie,
  • tekst wyrównany do lewej strony, bez justowania.

Nagłówki w APA7

APA7 wykorzystuje pięć poziomów nagłówków:

  1. Poziom 1 – wyśrodkowany, pogrubiony, z dużej litery każdy wyraz.
  2. Poziom 2 – wyrównany do lewej, pogrubiony, z dużej litery każdy wyraz.
  3. Poziom 3 – wcięcie, pogrubiony, z dużej litery każdy wyraz, kropka na końcu.
  4. Poziom 4 – wcięcie, pogrubiony, kursywa, z dużej litery każdy wyraz, kropka na końcu.
  5. Poziom 5 – wcięcie, kursywa, z dużej litery każdy wyraz, kropka na końcu.

Cytowania i bibliografia w APA7

Cytowania w tekście

Cytowania w tekście powinny zawierać nazwisko autora i rok publikacji:

  • (Kowalski, 2020),
  • Kowalski (2020) twierdzi, że…,
  • przy dokładnym cytowaniu (Ledzińska, 2020, s. 132).

Bibliografia

Spis literatury powinien być uporządkowany alfabetycznie. Przykłady:

  • Książka – Nazwisko, I. (Rok). Tytuł książki. Wydawnictwo.
  • Artykuł – Nazwisko, I. (Rok). Tytuł artykułu. Tytuł Czasopisma, tom(numer), strony,
  • Źródło internetowe – Nazwisko, I. (Rok). Tytuł dokumentu. Pobrane z: URL.

Przykłady:

  • Książka – Kowalski, J. (2020). Podstawy psychologii. Wydawnictwo Naukowe.
  • Artykuł w czasopiśmie – Nowak, A. (2020). Nowe podejścia w badaniach psychologicznych. Psychologia Współczesna, 15(3), 45-67.
  • Źródło internetowe – Wójcik, A. (2017). APA styl. Najważniejsze informacje. Pobrane z: https://www.apastylprzykład.org/PL/Volume12/ABC_monografie_9.pdf

Tabele i rysunki w APA7

Formatowanie tabel

  • numeracja – tabela 1, tabela 2, itd.,
  • tytuł nad tabelą,
  • opis pod tabelą.

Formatowanie rysunków

  • Numeracja – Rysunek 1, Rysunek 2, itd.,
  • tytuł i opis pod rysunkiem.

Więcej informacji, o APA7 znajdziesz tutaj.

Najnowsze artykuły

Metodologia pracy dyplomowej

Metodologia pracy dyplomowej

Metodologia badań jest fundamentem każdego procesu badawczego, który pozwala na systematyczne i obiektywne badanie wybranego zjawiska. W kontekście badań własnych, właściwa metodologia stanowi podstawę do uzyskania wiarygodnych wyników. To, jak zaplanujemy badanie, w...

Znaczenie dyskusji wyników w pracy dyplomowej

Znaczenie dyskusji wyników w pracy dyplomowej

Dyskusja wyników to jeden z najważniejszych rozdziałów pracy dyplomowej, stanowiący pomost między zebranymi danymi a wnioskami końcowymi. To tutaj autor interpretuje uzyskane wyniki, porównując je z wcześniejszymi badaniami i istniejącą literaturą. W tym rozdziale...

Jak napisać konspekt pracy dyplomowej – praktyczny poradnik

Jak napisać konspekt pracy dyplomowej – praktyczny poradnik

Konspekt pracy dyplomowej to kluczowy element procesu przygotowywania zarówno pracy licencjackiej, jak i magisterskiej. Jest to plan pracy, który porządkuje treści i strukturyzuje badania, pomagając nie tylko studentowi w organizacji materiału, ale również promotorowi...

Jak przygotować stronę tytułową pracy dyplomowej?

Jak przygotować stronę tytułową pracy dyplomowej?

Strona tytułowa to pierwszy element, który widzi każdy oceniający pracę licencjacką lub magisterską. Jej rola nie jest jedynie estetyczna – to oficjalny dokument, który informuje o autorze pracy, promotorze, uczelni, a także o samym temacie. Dobre przygotowanie strony...

Jak napisać streszczenie do pracy licencjackiej?

Jak napisać streszczenie do pracy licencjackiej?

Pisanie streszczenia do pracy licencjackiej może wydawać się trudnym zadaniem, zwłaszcza gdy próbuje się w kilku zdaniach oddać istotę wielostronicowego badania. Streszczenie to jednak kluczowy element każdej pracy, który pełni kilka funkcji: po pierwsze, ma na celu...

Jak zrobić prawidłowo automatyczny spis treści w Wordzie?

Jak zrobić prawidłowo automatyczny spis treści w Wordzie?

Spis treści to niezwykle przydatny element każdego dokumentu tekstowego, który pozwala na łatwe i szybkie zlokalizowanie poszczególnych sekcji i rozdziałów. W programie Microsoft Word stworzenie spisu treści może być zadaniem bardzo prostym, jeśli odpowiednio...

Social Media